Timo Kekalainen

Aloitteesta maakuntalain laadinnassa huomioitavaksi

Olen jonkin aikaa pohdiskellut tapaa, millä meneillään olevien maakuntaan sen rahoitukseen ja soteen liittyvien lainsäädäntähankkeiden yleisessä tiedossa olevat ongelmakohdat saataisiin ratkaistua.

Tarkoituksenani on esitellä kokonaisuus, josta olen aikonut laatia kansalaisaloitteen maakuntalain laadinnassa huomioitavaksi.

Tämän esittelyn ajatuksena on tarjota uuden suomen lukijoille mahdollisuutta kommentoida aloitteen sisältöä ennen sen lähettämistä varsinaseen käsittelyyn ja kannattajakeräyksen aloittamista.

Puheenvuoron yleisestä käytännöstä poiketen rajaan julkisuuteen päätyvän kommentoinnin ja keskustelun koskemaan esityksen sisältöä, kokonaisuuden toimivuutta tai aloitteen jättämisen kannalta oleellisia huomioita. 

Näin ollen esimerkiksi eri puolueiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä tai puoluepoliittisista tavoitteista keskustellakseen tulee kommentoijan avata oma bloginsa aiheen erillistä käsitelyä varten. 

En julkaise myöskään kommentteja mikäli kommentin esittäjä on niin toivonut ja halunnut täten esittää ajatuksensa ilman niiden päätymistä kaikkien nähtäväksi. Mikäli haluat keskustella asiasta suoraan kanssani voit liittää kommenttiin yhteystietosi ja pyytää yhteyden ottamista. En julkaise yhteystietoja sisältäviä kommentteja keskustelussa nähtäväksi.

Varsinaisen aloitteen lähettäminen riippuu osittain tämänkin keskustelun myötä saadusta palautteesta.

Esitys on laadittu oletuksella, että maakuntahallinto on muodossa tai toisessa tulossa suomen lainsäädäntöön, jolloin hallinnon ja rahoituksen toimivuus valtio-kunta-maakunta -kokonaisuudessa on syytä varmistaa kyseisessä lainsäädännössä. Esityksessä kullekin toimijalle on varattu rooli sekä määritelty valta- ja vastuusuhteet tavalla joka varmistaa sen että erillisiä hallintosaarekkeita ei synny ja eri poikkeamatilanteiden käsittelyyn on olemassa ennalta määritellyt menettelyt.

Esityksessä on pyritty mahdollisimman tasapainoisen kokonaisuuden aikaansaamiseen.

Esitys kattaa seuraavat asiat:

Maakunnan toiminnan periaatteet

I. Maakunta
II. Maakunnan tehtävä
III. Maakunnan rahoitus  
IV. Valtion lainsäädännöllinen ja rahoituksellinen rooli
V. Maakuntavaltuuston ja maakuntahallituksen toiminta

Rahoituksen ja kustannusten käytännön käsittely

VI. Kantokyvyn mukaisen vastuuosuuden laskenta
VII. Budjettiylijäämän ja alijäämän seuranta ja käsittely sekä maakunnan sopimusvaltuudet
VIII. Maakunnan käytössä olevien kiinteistöjen hallinta ja kustannusten jako

Poikkeamamenettelyt

IX. Poikkeustilanteiden käsittely 
X. Maakuntahallituksen erottaminen ja uuden nimittäminen
XI. Maakunnan kuntien seurantaoikeus ja notifikaatiot
XII. Uusien maakuntavaalien järjestäminen

XIII. Muita maakuntahallintoon liittyviä asioita

Maakuntien ja niiden kuntakokoonpanojen muutokset  

XIV. Muutokset maakunnan kuntakokoonpanossa
XV. Toimet maakunnan kuntakokoonpanon muuttuessa
XVI. Uuden maakunnan perustaminen

SOTE-rahoitus

XVII. SOTE-rahoituksen järjestäminen
XVIII. SOTE-rahoituksessa käyttöön otettava rahoitusmalli 


Ennen esityksen sisällön julkaisemista erillisissä blokikirjoituksissa toivoisin saavani kommentin uuden suomen toimitukselta varmistaakseni sen että blogialustan käyttäminen tämänkaltaiseen tarkoitukseen sopii heille, on käyttöehtojen mukaista eikä johda eriskummallisiin tilanteisiin esimerkiksi kansalaisaloitetta laadittaessa, jätettäessä tai sen käsittelyn yhteydessä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat