Timo Kekalainen

Toimivalta vaikuttava vaihtoehto SOTE-uudistuksen toteuttamistavaksi

SOTE-uudistuksen ongelmat ovat hyvin kaikkien tiedossa eikä hanketta ole mielestäni syytä päästää toteutukseen jo pelkästään sen sisältämien ilmeisten riskien vuoksi.

Ajatuksia siitä mitä sosiaali- ja terveydenhuoltosektorien uudistamiseksi kannattaisi tehdä on pohdittu useissa eri ryhmissä.

Uusin, mielestäni varsin hyvin valmisteltu on LiikeNyt:n eilen julkistama malli:

"Liike Nyt ehdottaa sote-mallia, jossa terveyskeskukset liitetään nykyisiin sairaanhoitopiireihin, sosiaalitoimi jää kunnille ja lääkärikäynnin Kela-korvausta nostetaan merkittävästi. Uudistuksen myöhemmässä vaiheessa sairaanhoitopiirien valtuusto valitaan vaaleilla ja sairaanhoitopiireille myönnetään verotusoikeus.

Liikkeen sote-malli on markkinalähtöinen ja toimialan innovaatioita edistävä. Lähtökohta on nykyjärjestelmän vaiheittainen kehittäminen. Kela-korvausten noston arvioidaan lisäävän yksityislääkärikäyntejä kolmella miljoonalla. Tämä poistaa terveyskeskusten jonot. Erikois- ja perusterveydenhuollon yhdistäminen mahdollistaa terveydenhuollon kokonaisvaltaisen kehittämisen. Kun terveyskeskukset ja sairaalat saadaan samaan organisaatioon, syntyy tehokkuutta ja oivalluksia. Pelkkien terveyskeskusten siirtäminen sairaanhoitopiireihin on perustuslain mukaan mahdollista, koska siirtyvä osa vastaa vain 10 prosenttia kuntien nykyisestä budjetista.

Malli on perustuslain mukainen ja EU-kelpoinen. Mallin ensimmäinen vaihe on toteutettavissa nopeasti hyvin yksinkertaisilla lainmuutoksilla. Sosiaalitoimi jää kuntien vastuulle ja toimintaan lisätään valinnanvapautta. Malli avaa mahdollisuuksia yrittäjyydelle, sillä se antaa myös pienemmille toimijoille tilaa markkinoilla."

Itse pidän tässä mallissa monista asioista.

Ensinnäkin sen käyttöönotto on tehtävissä nopeasti, aluksi nykyisellä hallintorakenteella. Kun terveyskeskukset liitetään nykyisiin sairaanhoitopiireihin on periaatteessa mahdollista tehostaa sairaaloiden toimintaa ja poistaa hallinnon päällekkäisyyksiä, eli selkeä säästökohde on myös olemassa.

Yhtenäiset hoitoketjut saavutetaan kun samassa hoito-organisaatiossa ovat sekä perusterveydenhoito että erikoissairaanhoito.

Lääkärijonojen purku. Toteutetaan lääkärikäynnin Kela-korvausta korottamalla. Asiakas voi valita yksityisen ja julkisen palvelun välillä. Nähtäväksi jää onko lääkäripalveluissa oikeasti kilpailua, eli kuinka tämä heijastuu yksityisen lääkärikäynnin hintoihin.

Vaiheittaisuus ja ennustettavuus: siirrytään nykyisestä järjestelmästä uuteen hallittavin ja ennustettavin askelin ja toteutusta voidaan muuttaa mikäli havaitaan puutteita tai löydetään parempia toteutustapoja. Tässä vaiheessa ei ole vielä pakko tehdä suurta tietojärjestelmäremonttiakaan.

TeSa-piirikuntien rahoitus- ja hallintomallia on ehkä syytä vielä vähän pohtia. Periaate että terveydenhoitopalvelut siirtyvät kuntavaalien yhteydessä valittujen henkilöiden ohjaukseen ja kunnille jää sosiaalipalvelujen järjestämisvastuu on ihan hyvä. Samoin se, että vaaleilla valittu henkilö ei voi olla molemmissa valtuustoissa on kannatettava periaate.

TeSa valtuustot ja hallinto on tarkoitus muodostaa vuoden 2021 kuntavaalien yhteydessä, eli tätä kokonaisuutta voi vielä miettiä. Terveyskeskusten siirto sairaanhoitopiirien ohjaukseen voidaan aloittaa heti. Huomattavaa on että mallissa terveyskeskusten kiinteistöt eivät siirry kunnilta pois vastikkeetta.

Malli mahdollistaa myös yksityislääkärien ja pienten yritysten pääsyn palveluntuottajaksi. Tämä on merkittävä etu verrattuna nykyisen SOTE-uudistuksen esittämään kapitaatiomalliin, joka puolestaan sulkee käytännössä mahdollisuudet pieniltä yrityksiltä.

Linkki: Liike Nyt:n esitys sote-mallista

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Ihmiset taitavat olla jo vähän kyllästyneitä iankaikkiseen sote-veivaukseen. Se on harmi, sillä vasta nyt alkaa oikeasti tapahtua. Liike Nyt:in malli toivottavasti viimeinkin herättää päättäjätkin huomaamaan, ettei sote-uudistusta voida tehdä sokeasti vain sen takia, että pitäisi tehdä jotain. Hallituksen perustelut ovat niin epä-älyllisiä, ettei sitä uskoisi sivistysvaltiossa (?) mahdolliseksi. Jo Hetemäen perustelut olivat naurettavia, sillä kaikki hänen esittämänsä olisivat olleet ihan yhtä päteviä perusteluja mille tahansa sote-uudistukselle. Kustannussäästötkin ovat täysin ilmassa ja vasta kymmenen vuoden päähän projisoituja. Nyttemmin perustelut ovat sitten kulminoituneet niin mahtaviin etuihin kuin, että mallia voidaan myöhemmin korjata, ja ettei mikään malli voisi olla täydellinen. Pitänee ehdottaa hallitukselle vuoden 2018 huuhaa-palkintoa.

Liike Nyt:n sote-ehdotus on tietenkin ylivoimaisesti parempi kuin hallituksen esittämä. Sitä ovat tosin olleet kaikki muutkin vastaesitykset.Liike Nyt:llä on samanlainen julkisen operatiivisen toiminnan organisointi sairaanhoitopiireihin kuin ehdottamassani pelkistetyssä terveydenhuoltomallissa (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3380). Muulta osin se ei mene yhtä pitkälle ja silmiinpistävin ero on yksityisen puolen rahoituksen vahvistaminen. Yritysten etujen vuoksi terveydenhuollon rakenteiden laajamittaista yksinkertaistamista ei myöskään ole otettu mukaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset